Vakantie Hvar Diary dag 3, 4 en 5 | met tips, weetjes en foto’s

Hoera! Het weekend staat voor de deur en het belooft een lekker zonnig weekend te worden. Dat mag ook wel want deze Hollandse nazomer was nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Om dit zonnige weekend nog iets zonniger te maken, blik ik terug op mijn zomervakantie. Eerder schreef ik al een verslag over onze eerste twee dagen in Hvar en in dit artikel ga ik verder waar ik gebleven was. Want Hvar verdient het echt om meer dan één keer in de schijnwerpers te worden gezet op mijn blog. Ik neem je mee naar weer drie fantastische dagen met vooral veel zon en zee.

Vakantie Hvar dag 3

We werden uiteraard met een grote glimlach op ons gezicht wakker, klaar om een nieuwe zonnige dag te beleven. De eigenaar van ons appartement had aangeboden om pannenkoekjes als ontbijt voor ons te bakken en daar maakten we dankbaar gebruik van. Tijdens het ontbijt besloten we dat we die dag naar Jerolim wilden gaan. Dit is één van de kleine eilandjes voor de kust van Hvar. We liepen richting het centrum van Hvar en pakten daar een watertaxi. Achteraf bleek dat we een privé watertaxi hadden genomen en dat deze vele malen duurder zijn dan de reguliere watertaxi die vanuit Hvar naar Jerolim vaart. Maar dat mocht de pret niet drukken.

We liepen naar de noordelijke kant van dit kleine eilandje en we zagen tot onze grote vreugde dat daar grote zitzakken waren neergelegd. Voor deze zitzak betaal je omgerekend €8,00 en dan kun er de hele dag gebruik van maken. Aangezien wij het niet echt lekker vonden om op de stenen te gaan liggen, besloten we een zitzak te huren.

vakantie hvar

Van de eigenaar van ons appartement hadden we snorkels mogen lenen en daardoor ging er een wereld voor me open. Letterlijk, want ik had de onderwaterwereld nog nooit van zo dichtbij kunnen aanschouwen. Hoewel ik niet echt een waterrat of een goede zwemster ben, zorgde de snorkels er voor dat ik niet uit het water weg te slaan was. Het was zo fascinerend om koraal en mooie visjes met eigen ogen te zien en om me in deze waterwereld te begeven.

Als ik niet aan het snorkelen was, lag ik lekker te luieren op de zitzak met een fijn boek. Ik las “De Wereld van Bob”, een vervolg op “Bob de Straatkat”. Wederom weer een ontzettend leuk boek waarvan ik iedere pagina met heel veel plezier heb gelezen.

Aan het eind van de dag besloten we nog een rondje over Jerolim te wandelen en genoten we van dit mooie mini-eiland. We kwamen op een punt een bijzondere rotsachtige ondergrond. Tussen sommige stenen zag je de glinstering van zeezout, afkomstig van opgedroogd zeewater. Ook het uitzicht was adembenemend.

vakantie hvar

Rond 7 uur pakten wij de watertaxi terug naar Hvar en nadat we ons hadden gedoucht besloten we uit eten te gaan. We volgden het advies van de eigenaar van ons appartement op en we gingen eten bij “Lungo Mare”. Een familierestaurant dat voornamelijk populair is bij de lokale bevolking. Bij dit restaurant kon ik gelukkig heel goed vegetarisch eten. Op de kaart stond een vegetarian platter en grilled vegetables. Daar was ik dus erg blij mee. Helaas ging die avond veel fout in het restaurant met onze bestelling maar dat werd meer dan goed gemaakt toen wij hen daar op aanspraken. We kregen beide een wijntje, een limoncello en een dessert van het huis. Wat een service. En wat een mooie afsluiter van weer een fantastische dag.

Tips dag 3:

☀ Neem geen particuliere watertaxi maar neem de reguliere watertaxi. Dat scheelt echt veel geld;

☀ Huur op Jerolim een zitzak voor ongeveer €8,00 per dag. Eén zitzak is groot genoeg om samen te delen en het biedt enorm veel comfort;

☀ Zorg als je naar Hvar gaat voor snorkelspullen. Het is geweldig om de onderwaterwereld te bewonderen. Tegenwoordig heb je ook snorkelmaskers die het snorkelen heel gemakkelijk maken;

☀ Zorg, als je gaat snorkelen, dat je over de mogelijkheid beschikt om onder water foto’s te maken. Je krijgt spijt (ik spreek echt uit ervaring!) als je dat niet kan;

☀ Als vegetariër kun je, als je van groenten houdt, in Hvar prima eten bij “Lungo Mare”. Het is aan te raden om van tevoren te reserveren bij dit restaurant;

Vakantie Hvar dag 4

Vandaag werden we met gemengde gevoelens wakker: blij om weer een nieuwe dag tegemoet te gaan maar ook een beetje sip omdat dit onze laatste volledige dag in Hvar was. Na het ontbijt besloten we naar het centrum van Hvar te gaan om een bootje te huren. We kregen by far het lelijkste bootje ever toegewezen maar dat mocht de pret niet drukken. Voor de huur van een motorbootje betaal je ongeveer €70,00 en het geeft je de mogelijkheid om rondom de eilandjes voor de kust van Hvar te varen.

Wij besloten om geregeld ons bootje ergens in baaitjes neer te leggen en uit de boot te springen om vervolgens weer lekker te snorkelen en ons weer te verwonderen over de onderwaterwereld. Helaas was ik vergeten om mijn rug op tijd nogmaals in te smeren met als resultaat dat mijn rug kreeftachtig rood was geworden, maar dat kon de pret niet drukken. Op sommige stukken waar we het anker uitgooiden, was niemand. We hadden dan echt het gevoel alsof we eventjes alleen op de wereld waren: heerlijk. De lekkere fles rosé die we hadden meegenomen, was echt de kers op de taart.

‘s Avonds besloten we nogmaals te gaan eten bij Lungo Maré om onze laatste avond in Hvar op een mooie manier af te sluiten. Want dat deze vier dagen in Hvar een mooie afsluiter hadden verdiend dat was wel duidelijk.

Tips dag 4:

☀ Zorg dat je tijdens het snorkelen je rug heel erg goed insmeert. Tijdens het snorkelen ligt je rug telkens in de zon en met de weerspiegeling van het water verbrand je ontzettend snel;

☀ Zorg dat je maps bij de hand hebt als je met een bootje gaat varen. Het bereik is goed en je kunt precies zien waar je je bevindt;

☀ Zorg dat je telefoon opgeladen is als je een bootje huurt. Als je onderweg in de problemen komt is het wel fijn om iemand te kunnen bellen. Ik leende mijn telefoon uit aan een groepje jongeren die hun bootje niet meer aan te praat kregen en die geen telefoon hadden om mee te bellen.

Vakantie Hvar dag 5

Vandaag begonnen we de dag met het geluid van de wekker want we moesten onze spullen inpakken zodat we op tijd uit konden checken. Nadat alles ingepakt was en we broodjes hadden en gesmeerd, lieten we de koffers achter bij de eigenaar van ons appartement. Wij besloten te ontbijten op het strand Pokonji Dol, waar we de eerste dag ook waren geweest. Na ons ontbijt doken we het water in en deden de snorkels hun werk weer. Eenmaal uit het water gekomen concludeerden we dat het toch relaxter was om lekker decadent een strandbedje te huren voor de paar uur die we nog op Hvar verbleven. Dat deden we dus ook. We genoten van onze laatste momenten op Hvar.

‘s Middags haalden we onze koffers op en liepen we naar het centrum van Hvar. De eigenaar van het appartement wilde ons graag brengen maar hij strompelde die dag enorm. Hij had veel zeer aan zijn been en wij verboden hem om in de auto te stappen om ons weg te brengen. Aangekomen in het centrum van Hvar ploften we neer op een bankje en wachtten daar op de boot die ons naar onze volgende bestemming zou brengen: het plaatsje Vela Luka op het eiland Korcula. En hoewel we natuurlijk hoopten op een geweldige bestemming wisten we één ding zeker: dit was nu al een geweldige vakantie. Want het mooie Hvar heeft een plekje in ons hart veroverd.

☀ Ontbijt eens op het strand. Het is heerlijk om na het ontbijt meteen de zee in de duiken.

Heb jij het verslag over dag 1 en 2 in het mooie Hvar ook al gelezen? Uiteraard komt er ook een reisverslag mét lekker veel vakantiefoto’s over Vela Luka binnenkort ook online. Evenals ons reisverslag over de Kroatische stad Split.

Heb jij weleens gesnorkeld?