Vakantie Hvar diary dag 1 en 2 | met tips, weetjes en veel foto’s

De zon heeft een bruine gloed achtergelaten op mijn huid, het zeewater heeft gezorgd voor dode haarpunten die inmiddels alweer afgeknipt zijn en onze vakantie heeft gezorgd voor de meest mooie herinneringen die niemand me ooit meer afneemt. Onze vakantie naar Kroatië was namelijk een van de mooiste vakanties die ik ooit heb meegemaakt. Want hoewel onze 10 daagse vakantie naar Kroatië misschien een beetje kort was en wat ons betreft nog maanden en jaren voort had mogen duren, kunnen we wel zeggen dat we het maximale uit deze 10 dagen hebben gehaald. Wat mij betreft was deze vakantie te mooi om niet te delen en daarom neem ik jou via mijn vakantie diaries een beetje mee terug op reis en geef ik je meteen wat bruikbare tips. Dus smeer je even flink in met zonnebrand want dat ga je nodig hebben en ik spreek uit ervaring, burned!

Vakantie Hvar dag 1

Onze reis begon op de luchthaven van Rotterdam-Den Haag. Want vanuit daar vlogen we in twee uurtjes naar Split. Het was een fijne vlucht en we kwamen rond 3 uur ‘s middags aan. Tijd om op een “mediteraans tempo” richting Hvar te gaan hadden we niet, want de boot die wij moesten nemen zou om 17.00 vanaf de haven in Split vertrekken. Via via hadden wij kunnen regelen dat iemand deze tickets voor ons had gekocht, online waren ze namelijk uitverkocht. Vanuit de luchthaven van Split is het nog 3 kwartier rijden om bij de haven van Split te komen. Helaas reed de shuttlebus net voor onze neus weg. We zagen de tijd wegtikken en besloten om toch maar een taxi te nemen. Daar gingen onze eerste 350 kuna (omgerekend ongeveer €50) dus. Achteraf waren we blij dat we dit gedaan hadden want anders hadden we de boot nooit gehaald.

Toen we rond half 7 aankwamen in Hvar, werden we opgehaald door de gastheer van ons appartement. Een 78 jarige, goed Engels sprekende, man in een gele jeep met veel vrolijke en ruige verhalen. Hij kwam ons gratis en voor niets ophalen. Eenmaal aangekomen bij ons appartement besloten we om boodschappen te doen, wat te eten te maken, te douchen, een fles wijn open te trekken en de pak kaarten uit onze koffer te halen. We vielen die avond met een grote glimlach in slaap en we sliepen als roosjes.

Tips dag 1:

☀ Zorg dat je op tijd een ticket voor de boot van Split naar Hvar koopt. Deze kun je aanschaffen via http://www.jadrolinija.hr/en/ferry-croatia

☀ Zorg dat er genoeg tijd tussen het moment dat je met het vliegtuig landt en het moment dat de boot vertrekt vanuit de haven zit, dat voorkomt stress en een dure taxi

Vakantie Hvar dag 2

Onze eerste volledige dag in Hvar begonnen we met een lekker ontbijtje. Uiteraard met veel watermeloen want dat hoort wat mij betreft echt bij vakanties in warme landen. Vervolgens maakten we een korte wandeling door het centrum van Hvar. Daar werd ons door de vele kraampjes met lavendeldingetjes duidelijk dat Hvar het eiland van de lavendel is. Bij het centrum ligt ook een klein strandje. We stonden met hartjes in onze ogen te kijken naar het schitterend blauwe zeewater.

In het centrum van Hvar kochten we nog wat boodschappen en liepen vervolgens terug naar ons appartementje. Daar pakten we de tassen in om naar het strandje dat “vlakbij” ons appartement lag te gaan. Vlakbij staat tussen aanhalingstekens, want hoewel het hemelsbreed inderdaad vlakbij was, betekende dit wel dat je om naar het strand te gaan een flinke afdaling moest maken en om terug te komen weer flink moest klimmen. We kwamen aan bij het strandje Pokonji Dol en genoten daar van het ultieme vakantiegevoel: zwemmen in de zee, boekje lezen en een ijskoude Radler drinken (zelfs iemand die niet van bier houdt, vond deze Kroatische radler echt heerlijk!). Veel meer heeft een mens niet nodig, toch? Wij tenminste niet want we besloten daar de hele dag te blijven.

Hoewel Pokonji Dol een drukbezocht strand is, valt er van alles te zien. Het is natuurlijk algemeen bekend dat er behoorlijk wat zee-egels in het zeewater leven in Kroatië en dat was goed te zien. Zee-egels in het zeewater is een goed teken want deze beestjes bevinden zich alleen in schoon water. En oh men, wat is het water daar schoon en helder zeg. Ik dacht dat je voor dit soort zeewater altijd naar de andere kant van de wereld moest maar dat blijkt absoluut niet nodig.

Mijn vriend vond het ook leuk om even “Freek Vonk” te gaan spelen en hij vond allerlei beestjes die wij in Nederland niet zullen zien zoals weekdiertjes en anemonen. We verwonderden ons over de schoonheid van de natuur en we probeerden alles op de gevoelige plaat vast te leggen.

vakantie hvar

We bleven op het strand tot de meeste mensen weg waren en de zon haar zonsondergang in had gezet. Dat leverde een schitterend en dromerig plaatje op waar ik absoluut foto’s van moest maken. De pastelkleurige lucht en de weerspiegeling in het water leverde hele zachte foto’s op die mij zelfs op een regenachtige dag in Nederland nog vrolijk kunnen stemmen. Want deze dag was een prachtige eerste dag van onze vakantie. ‘s Avonds kookten wij zelf een maaltijd, schonken nog een lekker glas rosé in en we proosten op onze eerste vakantie dag “en dat alle aankomende vakantiedagen in Kroatië minstens net zo prettig mochten zijn”.

Tips dag 2:

☀ Zorg dat je schoenen aan hebt als je naar Pokonji Dol gaat. De afdaling en de klim zijn namelijk behoorlijk stijl en op teenslippertjes is dit absoluut geen pretje;

☀ Zorg voor waterschoentjes wanneer je de zee in wil gaan. Op bovenstaande foto’s kun je al zien dat er echt veel zee-egels in de zee zitten. En ze zitten juist vooraan in de zee.

Omdat hele lange lappen tekst vaak niet heel lekker lezen, heb ik besloten om ons reisverslag van Hvar in twee delen te knippen. Lees hier over dag 3, 4 en 5 in het mooie Hvar.

Ben jij weleens op Hvar geweest?